Social Energy gevraagd voor PLUK Innovatie festival

LOGO_2-copy_250De coördinatoren van de stichting Social Energy zijn gevraagd om deel te nemen aan het PLUK Innovatie Festival dat dit jaar in Tilburg wordt gehouden.

Het PLUK Inovatie Festival is een internationaal evenement waar het draait om sociale vernieuwing. Volgens de organisatoren: "Pluk ziet de noodzaak om samen nieuwe vormen, acties en een nieuwe taal te ontwikkelen waarmee we de huidige maatschappelijke uitdagingen kunnen oppakken. Die uitdagingen liggen op verschillende gebieden en zijn technologisch, ecologisch, economisch en maatschappelijk van aard. Internationaal, nationaal en regionale initiatieven onder het motto "Do it yourself, stay connected" worden gepresenteerd, vergeleken becommentarieerd."

Ralf Embrechts van MOM zit in de organisatie van het festival. Hij laat weten: "Als MOM heb ik samen met Tiwos het Pluk-Innovatiefestival 2013 naar Tilburg mogen halen. Op 7 november gaat dit de hele dag in de Spoorzone plaats vinden. Vorig jaar mocht ik spreken in Wageningen en op de terugweg dachten Rene Scherpenisse en ik dat dit goed past bij het jaar 013. Dat is gelukt. "Omdat de projecten van Stichting Social Energy, vanwege de praktische instelling, tot de verbeelding spreken zal er ook een speciale presentatie tijdens het festival gehouden worden.

pluk-innovatiefestival-stay-connected-logo.780.267.s

Waarom het Pluk Innovatie Festival?

Congressen en symposia zijn er jaarlijks in vele soorten en maten. De meeste zijn gericht op kennisdeling en netwerken. Maar sinds de grote vlucht die sociale media hebben genomen, is iedereen met iedereen verbonden en is kennis binnen ieders handbereik. Een fysieke bijeenkomst moet daarmee meer zijn dan een optelsom van kennis en het aantal bezoekers. Meerwaarde krijgt een samenkomst als het verrast, je in aanraking brengt met mensen, ideeën, inzichten die niet als vanzelf op je pad komen of die je intypt op google. Meerwaarde krijgt het als je bezieling ervaart van de mensen op het podium en je buurman in de zaal.
Pluk heeft inmiddels een reputatie dat het die bezieling, verwondering, de inzichten en nieuwe verbintenissen tijdens een jaarlijks festival tot stand weet te brengen.

Daarbij is een festival zo goed als haar publiek: verrassend en origineel met makers die de kunst verstaan anderen te inspireren. Meer dan een jaarlijks uitje om te ontsnappen aan de sleur van het alledaagse en niets minder dan een culturele en experimentele expeditie met een lach en een traan. Herkenbaar en sterk door vaste rituelen en vele eigenaardigheden en verrassingen in de positieve zin van het woord.

Waarom naar het Pluk Innovatie Festival?

* je leert meer over nieuwe manieren waarop bewoners en organisaties zich organiseren, bedruipen en mee vormgeven aan de stad;

* je leert de betekenis hiervan voor de rol van overheden, professionals en andere partijen kennen en doorgronden;

* inzicht in hoe ideeën en initiatieven kunnen uitgroeien tot waardevolle ondernemingen of duurzame projecten;

* je krijgt inzicht en handvatten hoe jij en je organisatie intiatief en sociaal ondernemerschap het beste kunnen stimuleren en faciliteren;

* je krijgt handreikingen hoe obstakels tussen instituties en grassrootinitiatieven overwonnen kunnen worden;

* je verkent vernieuwende werkwijzen die je in je dagelijkse praktijk kunnen helpen om anders te werken en duurzame resultaten te boeken;

* je ontmoet gelijkgestemden, vernieuwende dwarsdenkers en nieuwe partners op een plek waar werkelijk contact, dialoog en verbinding centraal staan.